tag:blogger.com,1999:blog-15032066.post115925214442138919..comments2023-10-14T13:56:59.737+03:00Comments on Esa Suominen: RaiteilleEsa Suominenhttp://www.blogger.com/profile/17946288211494673980noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-15032066.post-1159274696566270862006-09-26T15:44:00.000+03:002006-09-26T15:44:00.000+03:00Hieno kirjoitus. Raideliikenteeseen on lähivuosiky...Hieno kirjoitus. Raideliikenteeseen on lähivuosikymmeninä panostettava merkittävästi jo siksi, jotta riippuvuutta fossiilisista polttoaineista voidaan vähentää.<BR/><BR/>Pohjoismaissa nimenomaan paikallisen raidehenkilöliikenteen merkitystä on usein aliarvioitu, mutta selkeä käänne on ollut näkyvissä. Ruotsissa ja Norjassa uusia projekteja on tekeillä koko ajan. Suomessa emme saa jäädä naapureitamme jälkeen.Johanneshttps://www.blogger.com/profile/02294945307990524874noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15032066.post-1159259870813484942006-09-26T11:37:00.000+03:002006-09-26T11:37:00.000+03:00Mikä ettei. Kunhan ne tietullit laitetaan sekä län...Mikä ettei. Kunhan ne tietullit laitetaan sekä lännestä (Espoon suunnalta) että idästä (Sipoosta) henkilöautoilla tuleville.Petri Mustakalliohttps://www.blogger.com/profile/06068496058165212545noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15032066.post-1159259395629030102006-09-26T11:29:00.000+03:002006-09-26T11:29:00.000+03:00Nikolle: Totta. Mikäli nämä voisivat olla yhdistet...Nikolle: Totta. Mikäli nämä voisivat olla yhdistettävissä, voisi Kupittaan asema mahdollisesti toimia eräänlaisena risteyksenä, jossa vaihto, mikäli sitä tarvitaan, voisi tapahtua. <BR/><BR/>Lähijunapotentiaalia Turussa voisi nimenomaan Salon suuntaan kuitenkin olla, matkalla ovat niin Varissuo, Littoinen, Piikkiö, Paimio kuin Halikkokin. Salon ja Turun välillä pendelöi jo nyt huomattava määrä ihmisiä. <BR/><BR/>Toki olemassa olisi myös Uudenkaupungin suunta, jonne rata, joskin sähköistämätön, on olemassa. Ongelmallista tuossa suunnassa on kuitenkin radan linjaus, joka sijaitsee kaukana monista keskustaajamista kuten Nousiaisista ja Mynämäestä. <BR/><BR/>Pete: Raideliikenteen lisääntymistä toivon kyllä itsekin kovasti. Helsingin kehittymistä aiheen tiimoilta on mielenkiintoista seurata, koska tulossa on merkittäviä uudistuksia Vuosaaren sataman valmistumisen ja nyt metron jatkon myötä.<BR/><BR/>Tunnelista olen kyllä hiukan eri mieltä. En pidä tunnelia ja metroa poissulkevina. Mikäli keskustatunneli lisää Helsingin keskustan houkuttelevuutta liiketoiminta- ja ostoskohteena samalla kun se mahdollistaa autottoman keskustan rakentamisen. Toinen vaihtoehtohan on se, että kauppa keskittyy yhä enemmän kehätien varteen, joka on kaukana ympäristöystävällisyydestä.<BR/><BR/>Ja ainahan voidaan pohtia tietullien mahdollisuutta. Olisiko Tukholman tie meidän tiemme?Esa Suominenhttps://www.blogger.com/profile/17946288211494673980noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15032066.post-1159258699962564832006-09-26T11:18:00.000+03:002006-09-26T11:18:00.000+03:00...ja metro toivon mukaan jatkuu vielä nykyisistä ......ja metro toivon mukaan jatkuu vielä nykyisistä suunnitelmista sekä idässä että lännessä. <BR/><BR/>Raiteissa on tulevaisuus ja uskon, että pikaratikoita tullaan tulevaisuudessa näkemään Helsingin ja Espoon poikittaisliikenteessä ynnä kaupunkien sisäisessä liikenteessä metro- ja paikallisjuna-asemien välillä risteillen. <BR/><BR/>Muuten yhtä asiaa en aivan Helsingin kohdalla ymmärrä. Nimittäin sitä, että samaan aikaan kun Helsinki on voimakkaasti lobannut metron jatkamisesta länteen se suunnittelee keskustaan tunnelia joka tekee keskustassa autoilua houkuttelevammaksi. Siis lisää espoolaisia yksityisautoilijoita Helsingin keskustaan. Ei ymmärrä.Petri Mustakalliohttps://www.blogger.com/profile/06068496058165212545noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15032066.post-1159257670976466482006-09-26T11:01:00.000+03:002006-09-26T11:01:00.000+03:00Turun seudulla paikallisjunien kilpailukykyä heike...Turun seudulla paikallisjunien kilpailukykyä heikentää se, ettei Turussa junalla pääse keskustaan. Täällä Helsingissähän raiteet tuovat matkustajat suoraan kaupungin ytimeen. Siksi varmaankin jonkinlainen pikaraitiotievaihtoehto voisi olla siellä päin toimivampi.Nikohttps://www.blogger.com/profile/13078723780652773595noreply@blogger.com