tag:blogger.com,1999:blog-15032066.post5039080102510823337..comments2023-10-14T13:56:59.737+03:00Comments on Esa Suominen: ELSA-rataEsa Suominenhttp://www.blogger.com/profile/17946288211494673980noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-15032066.post-63109684443365816912006-12-11T23:54:00.000+02:002006-12-11T23:54:00.000+02:00ELSA-rata on kallis investointi, ja nykyisellään o...ELSA-rata on kallis investointi, ja nykyisellään on lvm:llä vakavia vaikeuksia saada rahaa budjettiin edes nykyisen rataverkon palvelutason ylläpitämiseksi.<br /><br />Olen silti Esan kanssa samoilla linjoilla ELSA:n aiheellisuudesta. Pidemmän päälle ELSA on perusteltu, ellei peräti perustelluin ratkaisu Varsinais-Suomen liikenneverkon kehittämiseksi. Nykyinen Helsinki-Turku -yhteys on hyvinkin 30-40 kilometriä ELSA-reittiä pidempi, ja kilpailutilanteessa kumipyöräliikenteeseen nähden pienikin ero on ratkaiseva. Vähäinen ei olisi sekään merkitys, mikä ELSA:lla olisi paikallisluonteiselle työmatkaliikenteelle. Lahden oikorata ei ollut lopullinen sössintä, vaan Lipposen hallitusten ja erityisesti sosialidemokraattisen yhteiskuntapolitiikan menestystarina, joka jo nyt on osoittautunut huomattavasti etukäteislaskelmia suositummaksi, suurelta osin juuri työmatkaliikenteen luomasta potentiaalista johtuen.<br /><br />Kommentiksi Petjan arvioon todettakoon, että idän suunnan kannalta tehtyjä valintoja ei voi lähtökohtaisesti pitää epäonnistuneina. Toki Helsinki-Kotka-Luumäki-raja -tyyppinen ratkaisu toisi yhteyksiä rannikkokaupunkien välille ja jonkinlaisen aikasäästön, mutta nykyisessä resurssitilanteessa tällainen priorisointi ei voi olla perusteltu. Idän suunnassa olennaista on tavaraliikenne, joka kaikista etelän satamista itään hoidetaan Kouvolan ratapihan kautta onnistuneesti - satamien välisissä yhteyksissä on parantamisen varaa, mutta tällaiset tavaravirrat ovat marginaalisia. Turun sataman sijainti idänliikenteen kannalta on ongelmallisin, mutta siihen olisi parannusta löydettävissä: ELSA.Johanneshttps://www.blogger.com/profile/02294945307990524874noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15032066.post-77553992569445366372006-12-11T17:42:00.000+02:002006-12-11T17:42:00.000+02:00VR:n teko; yöjunien lopettaminen ja vähentäminen o...VR:n teko; yöjunien lopettaminen ja vähentäminen on aiheuttanut pohjoisessa sen, että lentolippujen hinnat ovat nousseet pilviin, kun kilpailua ei enää ole.<br /><br />Kuopio sen sijaan kiittää oikoradan saamista, vaikkakin se on harventanut vuoroja ja lisännyt vaihtoja meillepäin. Aina kun joku saa jotakin, samalla pyllistetään toisaalle.Kati Oksmanhttps://www.blogger.com/profile/10273560565528808516noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15032066.post-506512659602786942006-12-11T12:23:00.000+02:002006-12-11T12:23:00.000+02:00Suommen rautatiepolitiikka sössittiin lopullisesti...Suommen rautatiepolitiikka sössittiin lopullisesti rakentamalla iditoottimainen Savon oikorata, kun oikeasti valtakunnan etu olisi vaatinut uuden rantaradanrakentamista, joka olisi yhdistänyt Tikkurilan, Porvoon, Loviisan, ja Kotkan, ja myöhemmin kenties mahdollistanut Pietarin samaan rataan.<br />Kun tähän olisi sitten liitetty uusi Turun rata, olisi saatu aikaan kokonaisuus, jolla olisi oikeasti ollut merkitystä.<br /><br />Kokonaisuutena VR:n tilanne on sellainen, että on myös oikeasti harkittava sitäkin, että annettaisiin koko paskan olla. VR on henkilöliikenteen osalta hinnoitellut itsensä pihalle, niin että kukaan, ettei sen käyttäminen pääkaupunkiseudun ulkopuolelle suuntautuvassa ole enää järkevää. <br />Julkisen liikenteen kilpailukyky kokonaisuutena on laitettu niin kuralle, että on hyvinkin mahdollista, että joudun vielä vanhoilla päivilläni hankkimaan ajokortin, kun edes Helsingin sisäinen liikenne ei enää ole kilpailukykyinen vaihtoehto.Anonymousnoreply@blogger.com