tiistaina, elokuuta 15, 2006

Lentomatkustusmaksu kayttoon myos Suomessa

Kehitysrahoituksen lisaamiseksi tarvitaan uudenlaisia ratkaisuja. Valtion kehitysyhteistyomaararahojen maarallinen kasvattaminen ei yksin riita. Suomessa tuleekin ottaa kayttoon Ranskan mallin mukainen lentomatkustusmaksu, jonka tuottoja voitaisiin kayttaa ymparistonsuojellullisten ja kehityspoliittisten tavoitteiden edistamiseen.

Ranskassa kayttoon otettu lentomatkustusmaksu tarkoittaa 1-40 euron suuruista lisamaksua lipun hintaan kotimaan ja Euroopan sisaisilla lennoilla. Korkeimmat maksut maksetaan mannertenvalisten lentojen bisnesluokan lipuista.

Tamankaltaiset maksut eivat esta ketaan kayttamasta ilmailupalveluita eivatka haittaa ilmailualan yritysten kilpailukykya maksun ollessa kaikille sama. Lippumaksuista saatava tuotto voisi olla huomattava ja verotus kohdistuisi ilmaston ja ympariston kannalta selkeasti haitalliseen toimintaan. Osa veron tuotosta voitaisiin ohjata esimerkiksi jonkin YK:n alaisen jarjeston tukemiseen.

Mielipidekirjoitus yhdessa Jussi Salonrannan kanssa julkaistu Helsingin Sanomissa 15.8.2006

4 kommenttia:

Johannes kirjoitti...

Sinipunalla on selvästi tulevaisuutta myös poliittisten opiskelijajärjestöjen tasolla. Hienoa!

Aluepoliittisin perustein tietyille reiteille kohdennettavat tukitoimenpiteet ja muut erityispiirteet on luonnollisesti otettava huomioon lentomatkustusmaksua omaksuttaessa. Tämä kysymys koskettaa parhaassakin tapauksessa vain muutamaa yksittäistä reittiä, joiden ongelmat on tai ei ole ratkaistavissa täysin siitä riippumatta, otetaanko sinänsä perusteltu maksu käyttöön vai ei.

Ville Kopra kirjoitti...

Järkeä on. Enemmänkin tämän kaltaisia ajatuksia erilaisista ylellisyyshyödykkeisiin kohdistetuista kulutusveroista tarvittaisiin.

Esa Suominen kirjoitti...

Lentomatkustusmaksun todellinen merkitys luonnollisesti olisi myös siinä, että sen kautta voitaisiin luoda ensimmäisiä todellisia kansainvälisiä veroja. Veron tuottoa voitaisiin kanavoida nimenomaan suoraan ylikansallisiin elimiin, ei valtion kirstuun. Sääntelyksi ja ainoaksi ratkaisuksi siitä ei ole, mutta eräänlaisena prototyyppinä se voisi toimia.

Tapio Laakso kirjoitti...

Oikein kannatettava avaus. Tosin vähitellen pitäisi siirtyä lentopetroolin verottamiseen siinä missä muitakin polttoaineita verotetaan.