Mitä tämä käytännössä tarkoittaisi? Paitsi suurta työpaikkojen ja toimeentulon menetystä, myös palveluiden huononemista. Jos ja kun lajittelukeskukset vähenevät, kuljetusmatkat pitenevät ja kirjeiden toimitusnopeus hidastuu. Tulevaisuudesta Kaarinasta Turkuun lähetettävä kortti tai kirje kiertäisi Tampereen kautta. Samalla postipalvelulakia tullaan suoranaisesti rikkomaan, koska 1. luokan kirje ehtii entistä harvemmin yhdessä yössä vastaanottajalleen.
Summa summarum; työpaikat vähenevät ja palveluiden laatu kärsii. Julkinen palvelu markkinoistuu ja muuttuu yhteisestä hyvästä silkaksi liiketoiminnaksi. Posti ei todellakaan ole entisensä. Olisikohan aika viheltää peli poikki ja pohtia myös postitoiminnan todellista tarkoitusta?
Mielipidekirjoitus julkaistu Turun Sanomissa 16.6.2007
1 kommentti:
Ongelma on tietysti siinä, että sähköisen tiedonvälityksen lisääntyessä kirjepostin määrä on vähentynyt, ja tulevaisuudessa vielä entisestään tulee ratkaisevasti vähenemään, kun tietoliikenteeseen tottumattomien sukupolvien tilalle tulee uusia.
Ja jos tahdotaan puhua liikennepolitiikasta, voitaneen pohtia sitäkin, miksi Itella pitää raidekuljetuksia sopimattomina mutta kumipyörät ja myös lentoliikenne kelpaavat kirjeenkuljetukseen. Ruotsissa ja Britanniassa posti kulkee raiteilla, meillä ei, vaikka matkat kaikki edellytykset ovat olemassa.
Lähetä kommentti