Pääministeri Vanhanen esitteli viikonvaihteen Hesarissa näkemyksiään pääkaupunkiseudun kehittämisestä. Vanhanen jatkoi "hajakeskityksen" nimellä kulkevan mallinsa markkinointia. Tässä suunnittelussa raideliikennettä ei juurikaan lisättäisi ja ihmiset keskittyisivät pienempiin kyliin. Liikenne hoidettaisiin puhtaammilla polttoaineilla kulkevilla busseilla ja yksityisautoilla.
Ensin kehut. On hyvä, että pääministerillä on ajatus ja näkemys yhdyskuntarakenteen kehittämisestä. Suomessa yhdyskuntarakenteen merkitys päästöjen vähentämistavoitteissa on hyvin merkittävä. Ongelma syntyy kuitenkin siitä, että Vanhasen ehdotus toteutuessaan todennäköisesti toimisi erityisesti ympäristötavoitteita vastaan.
Merkittävin ongelma Vanhasen utopiassa on liikenne. Ajatus siitä, että pienissä paikallisyhteisöissä käytäisiin lähellä töissä on varmasti jonkun mielestä mukava, mutta kaukana todellisuudesta. Varsinkin perheessä, jossa on kaksi ansaitsijaa, molempien työpaikat tuskin löytyisivät pikkukylästä -ja tällöin alkaa liikennöinti suuriin keskuksiin joihin työpaikat tuntuvat syystä tai toisesta keskittyvän myös etätyön mahdollistavana aikana. Toki visioon voi liittyä ajatus siitä, että töissä käy vain toinen toisen keskittyessä kotona tapahtuvaan hoivaan. Ottaen huomioon visionäärin puoluekannan tämä ei välttämättä ole sattumaa.
On vaikea ymmärtää Vanhasen vihamielisyyttä raideliikennettä kohtaan. Raideliikenne lienee kuitenkin lähes millä tahansa mittarilla ympäristöystävällisempää kuin bussiliikenne. Kerrostaloasuminen, jonka ei tarvitse tarkoittaa betonimuuria mallia Merihaka, on energiatehokkuudeltaan ylivoimaista omakotiasumiseen verrattuna. Myös tehokkaasti radanvarteen rakennetut pienkerrostaloalueet voivat olla viihtyisiä ja vihreitä.
Kaupunkiseutujen asuntojen kohoavat hinnat kertovat siitä, missä kauppa kävisi. Tilanne, jossa kehyskuntiin muuttaminen muuttuu enemmän tai vähemmän pakolliseksi, on kestämätön. Vanhasen malliin saatetaankin joutua ei tavoitteellisesti vaan väkisin, muiden vaihtoehtojen de facto puuttuessa. Toimia tarvitaan, mutta täsmälleen päinvastaiseen suuntaan kuin mihin pääministeri esittää.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Hyvä kirjoitus taas kerran. Ja hyvä huomio, että kaksi aikuista tuskin löytäisi pienestä kylästä duunia eli pendelöintiä tarvittaisiin kuitenkin - ellei sitten todellakin taustalla piile ajatus siitä, että toinen aikuisista ei häipyisi kotoa päivisin kuin korkeintaan siihen lähikauppaan ostoksille...
Tämä Matin ajatteluhan on kaikki pelkkää utopiaa: eihän nykyisiä asukkaita voi uudelleensijoittaa työpaikkojen läheisyyteen (ja jos niin tehtäisiin, se hajottaisi perheitä koska työpaikat voivat sijaita hyvinkin eri laidoilla pääkaupunkiseutua, jopa kauempanakin) eikä työpaikkoja hajasijoittaa ihmisten kotien lähelle.
No se olisikin itse asiassa aika näppärää: kyllä mulle sopisi että Länsi-Pasilasta siirtyisi toimistotalo sopivan kävelymatkan päähän Espoon-kodistani, koska en lainkaan kaipaa päivittäistä autoilua pitkin Turun motaria, mutta mitäs ne kaikki muut talon työntekijät sanoisivat? Miten työpaikka olisi heidänkin lähellään? Mahdoton yhtälö!
On oikeastaan aika hyvä, että pääministerin visiot nousevat voimakkaasti ja näkyvästi esiin nyt juuri ennen kuntavaaleja. Ja myönteistä, että keskustelua syntyy. Joskohan nämä hänen käsittämättömät ja epärealistiset ajatusrakennelmansa herättäisivät kaupunkien asukkaat äänestämään niitä (eli kepua) vastaan??
Esa: "Toimia tarvitaan, mutta täsmälleen päinvastaiseen suuntaan kuin mihin pääministeri esittää."
Jospa vaikka leikattaisiin verotuksen työmatkakuluvähennystä? Mitä järkeä on siinä, että valtio kannustaa ihmisiä asumaan kaukana työpaikastaan? Juuri tuo "hajakeskittäminen" on johtanut siihen, että ihmiset viettävät vuorokaudessa tuntikausia työmatkoilla sen sijaan että voisivat viettää sen ajan kotonaan.
Jospa vaikka leikattaisiin verotuksen työmatkakuluvähennystä? Mitä järkeä on siinä, että valtio kannustaa ihmisiä asumaan kaukana työpaikastaan? Juuri tuo "hajakeskittäminen" on johtanut siihen, että ihmiset viettävät vuorokaudessa tuntikausia työmatkoilla sen sijaan että voisivat viettää sen ajan kotonaan.
On jokseenkin täysin käsittämätöntä, että keskimääräinen Helsingin seudun kehyskuntalainen käyttää vuodessa kuuden työviikon verran aikaa työmatkoihinsa! Kaikilla ei ole edes näin pitkiä lomia.
Pakko mainostaa vielä täälläkin tätä: mikä se hassu häkkyrä Keskustan logossa on? Eritasoliittymä! Antaa kuvan puhua puolestaan.
Siis Vanhasen kirjoitushan oli aivan käsittämättömän huono sisällöltään. Mitä helkuttia on hajakeskitys (varsinainen oksymoron!)?? Ja sitten se hajakeskityksen konkreettinen muoto, jos nyt muistan oikein, oli että keskustassa palveluja ja kerrostaloja, ympärillä monenlaisia asumisvaihtoehtoja. Jaa. Kun mun mielestä Suomeen ei mitään muuta kaavoitetakaan kun tällaisia keskuksia.
Toisekseen, uusimmasta NYT-liitteestä selvisi miksi Vanhanen vastustaa junia. Huumeet ja huumeidenkäyttäjät tulee junalla. Nih.
On se kivaa kun meillä on näin intellektuelli pääministeri.
Lähetä kommentti