tiistaina, maaliskuuta 03, 2009

Toriparkki

Vanhassa ja todellisessa kotikaupungissa päästään ensi viikolla vuosikausien venkoamisen jälkeen lopulta päättämään Kauppatorin alle suunnitellusta parkkiluolasta. Toriparkki on herättänyt suuria tunteita erityisesti vastaan. Rintamalinja on karrikoidusti mennyt siten, että Kokoomus on kannattanut parkin rakentamista enemmän tai vähemmän ehdoitta, demarien enemmistö sillä perusteella, että kävelykeskustaa laajennetaan ja ettei parkki missään tilanteessa kaadu taloutensa kanssa painivan kaupungin maksettavaksi ja loput ovat enemmän tai vähemmän ehdoitta vastaan.

Allekirjoittaneen on ollut aina melkoisen vaikea ymmärtää aiheen tiimoilta nousseita suuria tunteita. Toriparkki kuuluu pienessä ja paikallisessa mittakaavassa samaan sarjaan sellaisten kysymysten kuin Nato tai ydinvoima kanssa. Kyseessä ei ole oikeisto-vasemmisto-jaotteluun taipuva kysymys, eikä sillä ole oikeastaan arkipäivän elämän kannalta suurtakaan merkitystä. Erityisesti Turussa ihmisiä luulisi liikuttavan aivan muut asiat kuten kaupungin surkea talous tai kasvavat vanhusten palvelujonot. Kun on kuullut verenkarvaita puheenvuoroja parkkiluola-aiheesta, puolesta tai vastaan, on aina tullut mieleen: "eikö teillä ole mitään oikeita ongelmia?"

Parkkilaitosta on vastustettu erityisesti ympäristöperustein. Turun keskusta saattaa kuitenkin olla eri asia kuin Helsingin keskusta jonne asiakkaita riittää aina vaikka kehäteillä kauppa lisääntyisikin. Turun ympäristössä on lukuisia suuria kauppakeskuksia, joista osa, kuten Skanssi, on täysin uusia. Uhkana on kaupan siirtyminen hitaasti rapistuvasta keskustasta Amerikan malliin entistä enemmän kaupungin ulkoreunoille jonne ei pääse millään muulla kuin henkilöautolla. Olisiko siis sittenkin perustellumpaa tehdä kaupungin keskustasta kaikin mahdollisin tavoin houkutteleva ostoskohde? Mikäli lapsiperheen henkilöautolla tapahtuva ostosmatka suuntautuisikin keskustaan, auttaisi tämä keskustan palvelutarjonnan säilymistä ja vahvistumista. Nyt nuo rahat kulutetaan liian usein Raision Myllyssä.

Kaupunkilaisten kannalta keskeisintä on varmasti viihtyisä ja autoton keskusta sekä korjattu tori joka on Turun sydän jokirannan ohella. Autojen saaminen pois kaduilta lienee yhteinen tavoite ja ainakin minun on vaikea ymmärtää miksi niitä ei saisi sijoittaa maan alle? Olen myös siinä käsityksessä ettei parkkiluola myöskään millään tavalla estä vaaditun ja erittäin toivottavan pikaraitiotien rakentamista kunhan sille jostain joskus löytyy maksaja. Tuota hankettahan yksityinen sektori ei ole luvannut maksaa.

Mutta, summa summarum. Jokaisella on tunteisiinsa toki oikeus, vastustamisellekin on olemassa toki perusteita, mikäpä minä olen sanomaan tämän asian tärkeydestä muiden ihmisten puolesta ja tottakai aktiivisuus asioissa aina kannatettavaa. Mutta omasta puolestaan voinee keskustelua seuranneena todeta, että kun tietää millaisia tarpeita löytyy esimerkiksi rappeutuvista lähiöistä tai resurssipulassa kituvista vanhuspalveluista sitä jotenkin toivoisi että mieltä osoitettaisiin ja päättäjille soiteltaisiin perkeleitä kihiseviä puheluita näiden asioiden vuoksi. Se, että näin ei käy, vaan kansalaiset saa kaduille parkkiluola, kertoo minulle tästä ajasta jotain melkoisen murheellista.

6 kommenttia:

Jaana Leppäkorpi kirjoitti...

Hämmästystä asia herättää ulkopuolisessakin. Kuinka ihmeessä on vihreää vaatia, että tori kuuluu kaikille ja oikeasti tarkoitetaan sen maanalaista tilaa, jota ei siis ole edes vielä kaivettu?

Kauppiaat taas ovat kautta aikain vastustaneet kaikkia esityksiä, jotka vievät heidän liikkeensä edestä autopaikat. Tämä tarkoittaa siis kävelykatuja ja näemmä myös paikoitusluolia.

Eikö siis ympäristön viihtyisyys lisääntyisi jos autot pistetään maan alle? Kunhan sen maksavat yritykset, jotka oikeasti hankkeesta hyötyvät.

Vaikka itse suhtaudunkin kansanäänestyksiin positiivisesti niin tässä asiassa ihmettelen sitäkin aloitetta. Eikös teilläkin juur ollut kuntavaalit, jossa kaikki asiaan ottivat kantaa?

Pitää myös muistaa, että juuri minkään hankkeen kannattajat eivät barrikaadeille lähde. He olettavat, että järki voittaa.
- Toivottavasti myös Turus ;)

Anonyymi kirjoitti...

Esan kanssa täysin samaa mieltä. Menepä sitten sanomaan näille aktiivisille kansalaisille että on tässä kaupungissa tärkeämpiäkin asioita kun joku v*n kuoppa, niin olet heti syyllinen siihen että "Suomi on suoran demokratian kehitysmaa", vai miten se nyt oli.

jouko kirjoitti...

Turun rakennushistoria sisältää lukuisia yritysmaailman käyntiin saattamia hankkeita, joissa vastuunkanto siirtyy kuluttajan maksettavaksi. Keskustan vetovoimaisuuden kasvu toriparkista huolimatta ei ole mitenkään varmaa. Kauppaliikkeet ovat vuosien myötä kyenneet kasvattamaan asiakkaistaan kaupungin kehävyöhykkeen markettien asiakkaita, jotka ovat omaksuneet niille ominaiset palvelumallit. Asiakassiirtymiä ei myöskään synny kaupan keskittymisestä johtuen, kaupat keskustassa ja kehävyöhykkeellä ovat samojen liikeketjujen hallinnassa. Turun ja ympäristön kaupunkirakenteesta johtuen en usko kauppaan liittyvän asioinnin muuttuvan toriparkista huolimatta, kesäkukka- ja mansikkamyynti ei suuria asiakasvirtoja keskustaan tule tuottamaan. Tutkimusten mukaan keskustan kauppavolyymit ovat laskeneet verrattuna kehävyöhykkeen myyntilukuihin. Selittäjänä tähän muutokseen lienee kestokulutustuotteiden siirtymä kehävyöhykkeelle. Keskustaan nämä liikkeet eivät enää koskaan tule siirtymään.
Toriparkin ja keskustan ylistyksessä hämmästyttää se, että hanke-esittelyissä tulee esille vain hyviä ratkaisumalleja. Lohdullista kuulla,että olemme löytäneet ainoastaan positiivisia asioita.

Hannu Oskala kirjoitti...

Onko toriparkin kaavan yhteydessä sovittu katupysäköintipaikkojen vähentämisestä?

Anu kirjoitti...

Esa kirjoittaa viisaaita.

Minusta pysäköintiluola on ok, mutta sen rakentaminen ei mitenkään ratkaise sitä, asioinko minä keskustassa vai jossain muualla. Viimeksi eilen (la) yritin shoppailla keskustassa. Totesin, että noin klo 15.30 se on aika mahdotonta. Kärjistäen voisi sanoa, että siihen aikaan pääsi Alkoon ja Anttilaan. Tuli ikävä kauppakeskuksia, joissa voi luottaa siihen, että liikkeet palvelevat kuuteen asti.

Anonyymi kirjoitti...

Hei!

Tiedät varmasti, että toriparkista on erilaisia mielipiteitä, ja mielestäni on kyseenalaista puhua hankkeen vastustajien "tunteista". Varmasti puolin ja toisin on tunteita, mutta myös argumentteja. Tämän varmasti yhteiskuntatieteiden maisterina ymmärrät. Toriparkin kannattajat ovat toistuvasti kertoneet vastustajien olevan ymmärtämättömiä tunteilijoita, eikä tältä pohjalta tietenkään synny minkäänlaista asiallista keskustelua, ja demokratiassa oikeasti tarvittaisiin.