Vaalit lähestyvät ja sitä myötä erilaisten verojen alennusvaatimukset. Paras tarjous palkitaan, joten kaikkien kannattaa yrittää. Perintöveroon on jo tulossa muutoksia, mikä pienituloisten osalta kohtuullista onkin. Seuraavat alennusvaatimukset tulevat todennäköisesti koskemaan ruuan arvonlisäveroa. Kuulostaa äkkiseltään hyvältä, mutta olemmeko ostamassa sikaa säkissä?
Ruuan alv-kanta Suomessa on tällä hetkellä 17%. Tämä on eurooppalaisittain melko korkea lukema, korkeimmillaan vero on Tanskassa (25%). Ruotsissa vastaava luku on 12%. Ruuan alv on erittäin merkittävä tulonlähde valtiolle, viiden prosentin lasku tarkoittaisi 500 miljoonan euron pudotusta valtion verotuloissa. Ruuan alv:n alennuksesta, mikäli se hintoihin menisi, hyötyisivät suhteellisesti eniten pienituloiset.
Voidaan kuitenkin perustellusti kysyä, kannattaako mahdollista veronalennusvaraa käyttää juuri kyseisen veron alentamiseen? Aktiivisia asiassa ovat olleet vähittäiskauppiaat ja heidän edustajansa. Syy tähän on todennäköisesti se, että edelleen puutteellisesti kilpailluilla suomalaisilla vähittäiskauppamarkkinoilla kaupoilla olisi hyvät mahdollisuudet kanavoida veroale omiin katteisiinsa. Tällöin muutos ruuan kuluttajahintaan voisi jäädä marginaaliseksi. Eräs vaihtoehto olisi toki laskea alv:a parilla prosentilla ja seurata meneekö tämä alennus täysimääräisinä kuluttajahintoihin vai ei.
Ruuan alv:n pudottamisesta saatava työllisyysvaikutus jäisi todennäköisesti hyvin pieneksi. Elintarvikkeiden kulutus tuskin alv-kannan alentamisesta juuri kasvaisi, eikä sitä tule sillä tavoitellakaan. Suomalainen ongelma alkaa olla aliravitsemuksen sijasta ylipaino ja siitä seuraavat elintasosairaudet. Suurin osa verohyödystä, jonka olemassaolosta ei juuri todistusaineistoa ole, valuisi niille ryhmille, joilla ostovoimaa jo on. Olisiko sittenkin hyödyllisempää kohdistaa täsmätoimenpiteitä niille, jotka ovat todellisessa tuen tarpeessa?
Alv:n mahdollinen kevennysvara tulisi suunnata ravintolaruokailun tukemiseen. Tällä voisi olla paremmin työllisyyttä edistäviä vaikutuksia. Elintarvikkeiden ja ravintolapalveluiden alv-kantojen eriytyminen entisestään tulisi kyetä välttämään. Alkoholiverouudistukset suosivat kalsarikännejä baari-illan asemasta, tätä virhettä ei tulisi tehdä toistamiseen. Tämä vaatii EU-tason sääntelyä, johon puheenjohtajamaalla tulisi kuitenkin olla melkoisen hyvät eväät.
perjantaina, syyskuuta 22, 2006
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti