lauantaina, joulukuuta 09, 2006

Sananen Fortumista

Fortumin sähköseikkailu puhuttaa ja hermostuttaa eikä syyttä. Keskustelu sähkön hinnasta on kuitenkin vain jäävuoren huippu. Kysymys on laajempi ja liittyy yleisiin periaatteisiin kansallisomaisuuden hoidosta ja oikeudenmukaisuudesta. Optiojärjestelmä, jonka kukaan ei uskonut tuottavan yhtiön johdolle nähtyjä huimia tuloksia, oli kuitenkin suunniteltu kannustamaan johtoa maksimoimaan yhtiön voitto.

Valtionvarainministeri Heinäluoma puhuu öljyriippuvuutemme minimoimisesta vuoteen 2030 mennessä, ministeri Pekkarinen puolestaan vaati hiljattain suomalaisilta energiayhtiöiltä enemmän tuotekehittelyä. Kiinassa ja Pohjois-Amerikassa olisi energiateknologialla valtaisat kasvunäkymät, ministerit vaativat toimia, mutta mitä tekee valtion yritys? Fortumin tk-panostukset ovat viime vuosien kuluessa suorastaan romahtaneet. Tulos parani, johtajat voittivat, Suomi hävisi.

Virheistä on kuitenkin opittu, vai onko? Kun tarkastellaan johdon uutta palkkiojärjestelmää Fortumissa, jonka valtioneuvoston talouspoliittinen ministerivaliokunta on hyväksynyt, voidaan todeta, että johdon palkkio-ohjelma kannustaa johtoa maksimissaan 140 prosentilla palkasta vuosittain. Vattenfallissa vastaava luku on 16,7% eikä koske toimitusjohtajaa. Missä mennään?

Valtion omistajapolitiikka tökkii myös muualla. Fortum keskittää kaiken asiakaspalvelunsa Espooseen ja työpaikkoja häviää. Tätä toimintaa on kritisoitu myös valtio-omistajan edustajien taholta. Toimenpiteet saattavat olla liiketoiminnan kannalta välttämättömiä, mutta keskeinen kysymys on kuka asiasta päättää? Jos pääomistaja on niitä vastaan, miksei se näy missään? Kuka hallituksessa valtiota edustaa?

Normaalin liiketoiminnan lakien luulisi olevan käytössä myös valtiolla. Jos yhtiön hallitus ei aja omistajan etuja, se vaihdetaan. Jos ei jotain tapahdu, vaihdetaan ministeri.

Ei kommentteja: