tiistaina, syyskuuta 26, 2006

Raiteille

Espoon valtuusto teki eilen historiallisen päätöksen metron puolesta. Päätös on erittäin tärkeä osa pääkaupunkiseudun kehittämistä metropolialueena ja rohkaiseva avaus alueellisen yhteistyön kentällä. Sitä, että vastaava päätös olisi pitänyt saada aikaan jo kymmeniä vuosia sitten, on turha liikoja muistella. Työ eheämmän yhdyskuntarakenteen ja ympäristöystävällisemmän liikkumisen puolesta pk-seudulla voi nyt toden teolla alkaa.

Länsimetropäätös sysää toivon mukaan liikkeelle intoa raideliikenteen kehittämiseen myös muualla maassa. Lähijunat ovat suotta jääneet vain pääkaupunkiseudun yksinoikeudeksi. Turun seudulla ykkösvaihtoehto olisi ehdottomasti paikallisjuna Turku-Salo. Kun pääkaupunkiseutu saa uudet lähijunat, vanhoja pitäisi riittää tähän liikenteeseen. Jos Turun ja Salon välille rakennettaisiin toinenkin raide, paikallisliikenteen suunnittelu helpottuisi, koska se ei olisi riippuvainen enää kaukojunien kulkuajoista. Radan rakentamisen kustannukset, kuten asemainvestoinnitkin olisivat toki huomattavia, mutta väestökeskittymät ovat radan varrella jo olemassa.

Turussa, kuten Tampereellakin, voitaisiin kehittää pikaraitiotievaihtoehtoa. Kehyskunnista keskuskaupunkiin liikkuminen on tällä hetkellä pääasiassa tehottoman bussiliikenteen, tai sitten oman auton varassa. Kehyskunnat olisi kytkettävä, mahdollisesti kuntarakenteen muutenkin uudistuessa, täysimääräisesti mukaan pikaraitiotiehankkeisiin. Tähän tarvittaisiin myös uudenlaista punavihreää yhteistyötä, kokoomukselta kun ei ole juuri ymmärtämystä raideliikenteelle herunut. Toivon mukaan tilanne on kuitenkin Espoon rohkaisevan päätöksen myötä muuttumassa.

Kuvassa Strasbourgin Eurotram

5 kommenttia:

Niko kirjoitti...

Turun seudulla paikallisjunien kilpailukykyä heikentää se, ettei Turussa junalla pääse keskustaan. Täällä Helsingissähän raiteet tuovat matkustajat suoraan kaupungin ytimeen. Siksi varmaankin jonkinlainen pikaraitiotievaihtoehto voisi olla siellä päin toimivampi.

Mustakallio Pete kirjoitti...

...ja metro toivon mukaan jatkuu vielä nykyisistä suunnitelmista sekä idässä että lännessä.

Raiteissa on tulevaisuus ja uskon, että pikaratikoita tullaan tulevaisuudessa näkemään Helsingin ja Espoon poikittaisliikenteessä ynnä kaupunkien sisäisessä liikenteessä metro- ja paikallisjuna-asemien välillä risteillen.

Muuten yhtä asiaa en aivan Helsingin kohdalla ymmärrä. Nimittäin sitä, että samaan aikaan kun Helsinki on voimakkaasti lobannut metron jatkamisesta länteen se suunnittelee keskustaan tunnelia joka tekee keskustassa autoilua houkuttelevammaksi. Siis lisää espoolaisia yksityisautoilijoita Helsingin keskustaan. Ei ymmärrä.

Esa Suominen kirjoitti...

Nikolle: Totta. Mikäli nämä voisivat olla yhdistettävissä, voisi Kupittaan asema mahdollisesti toimia eräänlaisena risteyksenä, jossa vaihto, mikäli sitä tarvitaan, voisi tapahtua.

Lähijunapotentiaalia Turussa voisi nimenomaan Salon suuntaan kuitenkin olla, matkalla ovat niin Varissuo, Littoinen, Piikkiö, Paimio kuin Halikkokin. Salon ja Turun välillä pendelöi jo nyt huomattava määrä ihmisiä.

Toki olemassa olisi myös Uudenkaupungin suunta, jonne rata, joskin sähköistämätön, on olemassa. Ongelmallista tuossa suunnassa on kuitenkin radan linjaus, joka sijaitsee kaukana monista keskustaajamista kuten Nousiaisista ja Mynämäestä.

Pete: Raideliikenteen lisääntymistä toivon kyllä itsekin kovasti. Helsingin kehittymistä aiheen tiimoilta on mielenkiintoista seurata, koska tulossa on merkittäviä uudistuksia Vuosaaren sataman valmistumisen ja nyt metron jatkon myötä.

Tunnelista olen kyllä hiukan eri mieltä. En pidä tunnelia ja metroa poissulkevina. Mikäli keskustatunneli lisää Helsingin keskustan houkuttelevuutta liiketoiminta- ja ostoskohteena samalla kun se mahdollistaa autottoman keskustan rakentamisen. Toinen vaihtoehtohan on se, että kauppa keskittyy yhä enemmän kehätien varteen, joka on kaukana ympäristöystävällisyydestä.

Ja ainahan voidaan pohtia tietullien mahdollisuutta. Olisiko Tukholman tie meidän tiemme?

Mustakallio Pete kirjoitti...

Mikä ettei. Kunhan ne tietullit laitetaan sekä lännestä (Espoon suunnalta) että idästä (Sipoosta) henkilöautoilla tuleville.

J Erra kirjoitti...

Hieno kirjoitus. Raideliikenteeseen on lähivuosikymmeninä panostettava merkittävästi jo siksi, jotta riippuvuutta fossiilisista polttoaineista voidaan vähentää.

Pohjoismaissa nimenomaan paikallisen raidehenkilöliikenteen merkitystä on usein aliarvioitu, mutta selkeä käänne on ollut näkyvissä. Ruotsissa ja Norjassa uusia projekteja on tekeillä koko ajan. Suomessa emme saa jäädä naapureitamme jälkeen.